آموزش یونیتی
بلاگ آکادمی لرن فایلز
تخفیف ویژه حمایت از متخصصین و کسبوکارهای آسیب دیده
دریافتبلاگ آکادمی لرن فایلز
موتور بازی سازی یونیتی که با نام یونیتی ۳D هم شناخته می شود، در میان بازی سازان از محبوبیت بالایی برخورد است. این محیط قابلیت توسعه و ارائه ی بازی برای پلتفرم های مختلف را دارد. یادگیری کار در این محیط نیاز به دانش زبان برنامه نویسی ترجیحا #C می باشد. برای توسعه ی برنامه ها زبان های Boo و جاوااسکریپت نیز در این موتور قابل استفاده می باشند. برنامه نویس ها و بازی ساز های حرفه ای گزینهی #C را پیشنهاد می کنند. آموزش های مختلفی در دنیای اینترنت برای یونیتی مهیا شده اند و هم اکنون به زبان فارسی نیز دوره ویدئویی آموزش سی شارپ در یونیتی بر روی وب سایت آکادمی لرن فایلز قرار داده شده است. در ادامه آموزش ساخت بازی دو و سه بعدی در یونیتی را با هم بررسی می کنیم.
بازی های سه بعدی معمولا از هندسه ی سه بعد استفاده می کنند به شکلی که بافت ها و اشیای درون بازی بر روی سطح GameObjects رندر میشوند تا به یک محیط یکدست با کاراکتر های زنده و فضای واقعی ایجاد کنند.
بازی های سه بعدی معمولا صحنه را به شکل پرسپکتیو رندر می کنند در نتیجه اشیا با نزدیک تر شدن به دوربین بزرگ تر می شوند.
بله تعجب نکنید. برخی از بازی های دو بعدی از هندسه ی سه بعدی برای محیط و کاراکتر ها استفاده می کنند ولی Gameplay یا همان روال بازی محدود به دوبعدی است یعنی دوربین به شکل نمای کنار در یک خط حرکت(یعنی دوربین از بغل میره) و کاراکتر فقط در دو بعد حرکت می کند. برای این نوع از بازی ها، استفاده از سه بعد بیشتر جنبه ی بصری دارد تا کاربردی.
آموزش یونیتی دو بعدی
با وجود این که موتور یونیتی شهرت خود را برای ساخت بازی های سه بعدی و قابلیت میان پلتفرمی بدست آورده، می توان برای ساخت بازی های دو بعدی نیز استفاده نمود. همان ویژگی های اصلی Editor مورد استفاده هستند ولی مواردی ساده تر برای کار با فضای دو بعدی ارائه شده اند.
مشخص ترین ویژگی نمای دو بعدی دکمه ی ۲D view است که در نوار ابزار دیده می شود. وقتی حالت دو بعدی فعال شده باشد، یک نمای مستقیم و بدون پرسپکتیو در محیط ایجاد خواهد شد. دوربین در جهت نوارمحور X است و به راستای محورY حرکت می کند. این به شما کمک می کند صحنه را براحتی ببینید و اشیای دو بعدی خود را براحتی در ان قرار دهید.
برخی از دوره های ویدئویی که در زمینه آموزش بازی سازی تولید کرده ایم! دانلود کنید:
آموزش پروژه محور یونیتی(ساخت یک بازی پلتفرمر)
آموزش سی شارپ در یونیتی
آموزش مقدماتی تا پیشرفته یونیتی
آموزش بازی سازی با یونیتی برای IOS
آموزش بازی سازی با یونیتی برای اندروید
آموزش بازی سازی باانریل انجین
آموزش بازی سازی با UDK
آموزش پروژه محور UDK - ساخت بازی ماشین
آموزش بازی سازی با XNA
آموزش بازی سازی با Game Maker
مقالات مرتبط:
اشیای گرافیکی در فضای دو بعدی Sprites خوانده می شوند. این اسپرایت ها بافت های استاندارد در صحنه هستند که برای بازدهی و راحتی کار در طی فرایند کدنویسی مورد استفاده قرار می گیرند. این ویژگی به شما اجازه می دهد تا چند کامپوننت را با یک بافت معین ویرایش و تنظیم کنید. برای مثال دست و پا و سر و گردن یک کاراکتر را در یک تصویر ویرایش کنیم.
این Sprities ها با یک رندر کننده ی مخصوص خود رندر می شوند و نه با Mesh که برای سه بعدی مورد استفاده قرار می گیرد. می توانید این رندر کننده را از مسیر زیر به GmaeObjects اضافه کنید:
Component > Rendering > Sprite Renderer
یا از مسیر
GameObject > ۲D Object > Sprite
اخیرا یونیتی سیستم شماره گذاری نسخه های خود را از عددی-سریالی به سال-سریالی تبدیل کرده است. آخرین نسخه ی منتشر شده یونیتی ۲۰۱۸.۱ است که دارای تغیرات کلیدی زیر می باشد:
API های BuildPipelineبه شکل یک شی BuildPipeline ارائه می شوند.
اعلانات خروج بازیکن از پیام ها به Events تبدیل می شود.
MonoDevelop 5.9.6دیگر در یونیتی پشتیبانی نمی شود.
GPU از امکانات global illumination برای نور رسانی صحنه استفاده می کند.
کد های unsafe زبان c# در یونیتی حالا باید از قبل فعال بشوند.
با توجه به کاربرد های فراوان موتور یونیتی در ساخت بازی های مستقل و مقرون به صرفه و نیاز به دانش کدنویسی در آن، آموزش های زیادی در اینترنت برای این محیط قرار گرفته اند. یکی از اصول تعیین کننده در بحث بازی سازی، انتخاب بازی از نوع دو بعدی و سه بعدی است که آنها را با هم مقایسه کردیم. ۲.۵D یا همان دو و نیم بعدی نیز از نماهای پرکاربرد در بازی سازی که بازی در آن دوبعدی انجام می شود اما ویژگی های بصری سه بعدی در آن مشهود است.